ღLillsnuttan´sღ

Alla inlägg under december 2011

Av Helena - 30 december 2011 20:18



....Ja ni, hur ska ja berätta om 2011?..


2010 slutade ju med att jag fick mig den sötaste vackraste katten som finns vår älskade lilla Maja.

Vi firade nyår tsm med älsklingens syster och hennes kille.

vi åt god middag jag och älsklingen och myste på ordentligt <3


Året började bra, vi bestämde oss för att flytta ihop då vi kände att vi inte kunde sova som vi gjorde.

varannan vecka med varandra..(blev jobbigt sista veckan)...Sen när alla barnen ville sova ihop så gick det ju bra.


Vi sökte nytt bodende. var och kollade på hus innan vi fastnade för en 4½ på Örnen. <3

I Juli flyttade vi in och vi trivs här uppe.

Vi fick reda på att vi väntade tillökning <3  att vi skulle bli fler i familjen med en liten bebis *mys*

Var på Ultraljud den 28/7 och fick reda på att bebis skulle komma runt  den 28.e dec....


I juli åkte vi till Sthlm, Det var jag,älsklingen,svärmor,älsklingens syster och hennes kille,och nere i sthlm träffade vi älsklingens bror och hans fru.

Sen jobbade ju jag även JUNI,JULI,AUG. På ett boende för ensamkommande flyktingbarn.

Efter det så har ja gått hemma med foglossning m.m


Det blev många nya bebisar i våran släkt, först ut som min älsklings brorsson ut Lex.

med 3812 g och 53 cm  som jag även fick vara med på förlossningen:).. en häftig upplevelse,att även den lillkillen kom ut hemma i sängen tycker ja va mkt bråttom ut.

Sen i November den 4 så kom min brors lilla grabb Lotus ut på 4110g och även han 53 cm...


Efter min brors lillkille kom ut så kändes de som en evighet tills den 28 dec fast vi hoppades på att lillen skulle vänta med att komma ut tills i januari.

Men så blev ju inte fallet,den 22 dec 2011 kom vår älskade son ut med buller å bång:) 3384g och 50 cm

så han är minst utav sina älskade kusingrabbar <3  Han har även världens läckraste person nummer som är- 111222 =)Ser lite sjukt ut när man ska skriva det.


Idag är vår älskade son 1 vecka och 1 dag,och han och jag ligger i sängen och myser. Älsklingen är på Hockey och hejjar fram Timrå som de inte verkar gå så bra för iår. Men jag säger såhär allt som har varit positivt i år så tycker ja att de spelar ingen roll de här med Timrå,dom kämpar ju men inget går som de vill el tänkt sig. Och ja tänker inte ödsla energi på att må dåligt el bli arg.


Imorgon är det sista dagen på detta år. Herregud va tiden går redan 2012. jag fattar inte hur ett år kan gå så förbaskat fort!?


Ett år i bilder...


     

1Nyårs maten....

2 Liten Maja.

3.Hälsade på Erik Och Madde =)


   

februaribilder.

1-2 alla <3 dag present utav älsklingen <3


   

Aprilbilder

älsklingens tårta=)

   

Maj bilder,vi fick reda på att vi fick lägenheten på Örnen <3


   

Juli,vi fick se Elliot i magen för första gången <3

 

Aug. Bebismage.

           

Sep Införskaffade lite grejer till bebis. <3


   

Okt.Lex och bebismagen!=)


           

November..

bild 1 Lotus

bild 2 Elliot´s säng.

bild 3 Elliot i magen<3 bild tagen 4/11.

Bild 4 Bebismage

Bild 5 bilbarnstolen vi köpte beg och jag har rengjort den.

bild 6 Elliots namnskylt :)


                 

Dec..

Lucia firande,Sista magbilderna och vår älskade son utanför magen <3

den vackraste lilla Elliot <3 Vi älskar dig!


Nu blir de väcka lillkillen för mat och mysa lite!


GOTT NYTT SLUT OCH ETT GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA <3..


With Love//Hellah



Av Helena - 28 december 2011 21:11


jepp,idag är det Elliots Beräknade förlossningsdatum och han är redan 6 dagar gammal.

Det trodde jag aldrig att han skulle va här hos oss på sitt BF-datum.


Iaf så var vi på återbesök på BB idag,kan väl först ta de som de gjorde i lördags.

Vi skulle va där 10.40 för att ta PKU-testet och även ta och kolla hörseln.

När dom skulle sticka lilleman så ville sköterskan att jag skulle amma här lilleman,men nej nej,det tyckte inte han eftersom han sov. Så hon stack han och han rörde bara en liten min men sa inget, lillprinsen mammas.

Sen kollade de hörseln och den fick vi även UA på.

Och sen så tyckte hon att han var lite gul,men inte så farligt gul.


Idag så var vi på en ny kontroll med lilleman, och han fick vägas och doktorn kom in och gjorde samma undersökning som de gjorde innan vi åkte hem ifrån förlossningen.

Nu är hans vikt på 3235g så han hade inte gått ner så mkt <3 känns mkt skönt om ja får säga min mening.

sen då.. jo kan säga att de va kaos där idag. Vi var ju väldigt många som fick bebis natten mellan den 21 och den 22 dec. Och vi alla va där idag,det var väldigt många. Och om ja säger så här...jag kommer ringa min BM här i Timrå imorgon och prata med henne om Efterkontroll + om min förlossningsjournal,tror inte det står rätt i den då dom snackar om att ja blev klippt idag.  För det blev jag ju inte. Det gick ju så fort.


Men jag hade ju fel namn på mitt första armband jag fick utav barnmorskan oxå när ja fått bebisen så att ja det skulle inte va konstigt om de har förväxlat mig med någon annan.


Här kommer de lite bilder som ja lovade på underverket <3


           


Ne nu blir det att väcka en liten som sover får se om de blir nå mat nu el om han ska ha lite senare..så kanske de blir mer sömn i natt än igår!?:P


With love//Hellah

Av Helena - 24 december 2011 05:18


kl 03.48 gick mitt vatten..


väckte älsklingen,och han vaknade yrvaket..och sa att jag skulle ringa förlossningen innan ja ringde Mamma och pappa.


Ringde in till förlossningen,där visste hon inte om de var vattnet el om det var en nidblödning som ja fått men att min förlossning va på g iaf. Och att vi skulle komma in på undersökning.


Sagt och gjort...Men först ringde vi Mamma och Pappa som kom och tog hand om Barnen som låg och sov ovetandes i sina sängar.


Kom in 04.30 på förlossningen,fick ligga med ctgkurva och sen kolla de mitt blodtryck och även bindan. och visst hade vattnet gått,lillkillen hade även bajsat i vattnet.


Efter det så fick vi vårat rum,och där blev värkarna jättekraftiga.

Blev  erbjuden bad men nej tack!

jag vill ha Lustgas..Och det fick jag,det är min bästa vän..vad skulle ja göra utan den?...


Hon kände hur öppen jag var 4 cm,och sen gick hon ut,älsklingen gick ut för att hämta muggar,,sen kom han in hällde upp två glas med Julmust,sen gick de snabbt..

Älsklingen ringde på klockan och sa nu är de dags..Nej sa undersköterskan inte än hon måste vänta sen sprang hon runt som ett yrväder:P..

Barnmorskan kom in och undersköterskan sa till mig att jag inte fick krysta än..(hur i helvete kan man låta bli att krysta när man har krystvärk + att han e på väg ut?)..

På två krystningar var han ute...

så 05.40 var vår älskade Son Elliot Mats Olof ute i denna lilla värd


Just nu i skrivande stund så är vår älskade lilla prins 2 dygn gammal exakt då kl är nu 05.40 <3


Jag är så lycklig över mitt underbara gossebarn att ni anar inte..Han e verkligen den vackraste lilla varelse jag sett.


Mkt hår och liten men naggande go..


vikt var 3384g och 50 cm lång. Liten kille som verkligen är supersnäll,äter,skiter och sover..


ne nu e de en liten som skiter så nu blir det blöjbyte..Älsklingen ligger och sover..<3


GOD JUL alla föresten..

 min julklapp e den bästa av de alla!...


bilder kommer in senare.. nu blir de blöjbyte...


with Love//Hellah

Av Helena - 20 december 2011 13:32


Är det idag,shit säger jag oxå..Att tiden går så förbenat fort...


idag är det 8 dagar kvar till beräknad förlossning,och imorgon är det bara en vecka kvar. Ska han stanna el ska han komma innan el på dagen? har väldigt många som tror han gör som mitt förstfödda att komma på utsatt datum. Mitt andra barn kom dagen innan,så vi får väl se vilka som har rätt.


gillar verkligen försäkringskassans nya regler:) att man nu kan ta ut dubbeldagar innan barnets 1 år,hur underbart som helst ju..Då kan jag och stefan va lediga samtidigt och mysa med vår lilleman...UNDERBART!


jag skriver och raderar..vet inte om ja vill skriva det ja skriver el om ja ska göra det?:.egentligen va spelar de för roll,de är min blogg...och den de gäller så skiter ja blanka fan i om denne skulle läsa det..den personen är ändå 0 värd i mina ögon!...och kommer alltid vara det. men nu har jag tänkt att ja låter bli men de kommer nog någon dag de oxå.


En sak e säker iaf, nu har jag tagit bort några från Fejjan..som jag inte tycker ha något med mitt liv att göra...det är folk som ändå pratar en massa skit om mig så varför ens ha dom där? folk som dessutom älskar rykten och älskar att prata skit om allt och alla,nyfiknare människor finns fan inte...


sen kommer man till de där vännerna man saknar i Norsjö...Dom som verkligen är underbara..som ja saknar varje dag..



Ikväll ska vi till Stefans släkt...själv e ja så trött och slut. skulle behöva sömnen....


ne tar och försöker sova iaf en timme och sen blir de att göra sig klar för ikväll..suget e inte där men de kommer nog..=)


with love//Hellah

Av Helena - 19 december 2011 12:36


Hade en status uppdatering på fejjan för någon dag sen som löd.


Vilket datum tror ni att lillkillen kommer ut och hur stor tro ni han är?


Sj svarade jag den 3/1 4800 och 54 cm..


Madelene Lindholm : 30/12 4520g och 53 cm

Camilla Nilsson: 24/12 3800g o 51 cm

Susanne Mollwing: 24/12 4150g 0 52cm

Anna Bergman: 25/12 4300g o 50cm

Therese Andersson: 25/12 4100g o 50cm

Patrik Putte Wickman: 26/12 3375g o 51 cm

Hanna Gustavsson: 27/12 3975g och 52 cm.

Anna Eliasson: 28/12 3900g o 51cm

Susanne Lind:28/12 3452g o 52 cm

AnneMarie Fransson: 28/12 3760g o 52cm

Ija Nilsen: 5/1 3750g o 52cm


Om de är fler som vill gissa så är det bara att kommentera här el på fejjan! :-) är ju lite roligt och se om någon kan pricka in rätt..


Det var väldigt många som tror på 52cm =) Själv vägde jag som barn 3790g och var 53 cm. Vet inte hur stor Stefan var däremot.


Men jag och flickornas pappa vägde lika mkt men jag var en cm längre än honom.

och vårt första barn Ebba vägde 3625g och va 50 cm.

Evelina vårt andra barn vägde 4105g och var 52 cm.


så nu får vi se ja tror på en stoooor bebis denna gång då Evelina va stor och de är tredje barnet jag väntar.


kan säga att idag får detta barn gärna stanna tills sommarn innan han kommer ut, är inte alls pigg på att få ett barn just nu...vet int hur allt kan vända från ena sek till en annan. det är väl alla dessa jävla hormoner som åker upp och ner. Men just nu är de inge roligt längre och därför kan han stanna tills  Juli lika gärna.


Denna dumma termin har gått för fort. Jag önskar den gick saktare så man fick ha flickorna här längre. Jag älskar dom och de gör ont i mig att de ska va borta så länge=/ Idag är en dag då ja inte alls vill va med längre. Jag önskar livet vore enklare än vad de fan är idag. Mamma hjärtat blöder av att veta att de inte alls är många dagar kvar tills dom försvinner upp till sin pappa. De dyrbaraste jag har..Mina skatter..Dom kommer alltid att gå först för mig.Och de får folk Leva med!!..Mitt hjärta kommer blöda den dagen de åker..ja kommer må så fruktansvärt dålig!!...


Ne nu ger ja upp och går och sätter mig och myser med mina två prinsessor..Passar på nu när vi är helt själv hemma så man verkligen får den kvalitetstiden med dom!::Utan några andra runt om kring!!!::


With Love//Hellah..


 


Dom vackraste och dom som betyder mest för mig   Mina två prinsessor vad ska ja ta mig till utan er!?

Av Helena - 15 december 2011 14:31


Barnmorskebesöket som jag hade i Tisdags gick mkt bra..


Blodtrycket var på 125/87

Urinet var UA

Sockret var på 6.0

Järnvärdet var super

Sf-måttet var på 37

Hjärtljudet låg på 140


Vi hoppas nu att lillkillen håller sig kvar inne i magen till efter nyår,vi kollade på journalerna som ja hade med Ebba och Evelina och han ligger en vecka efter i sf-mått denna lillkille..<3


Ska dit igen den 22 dec och då får vi se om de är sista gången vi går dit el om de blir en till gång efter det. Vet inte om de har öppet på MVC under Jul?=)...

Jag hoppas iaf att han väntar med att komma ut så han slipper fylla år så sent på året.

men igår kändes det som han var på väg ut GENOM naveln!..Lillkillen stretchade ordentligt..de rent av värkte när han tröck ut sin lilla rumpa...

Sj tror jag att denna kille kommer bli en klump,de blir nog en gigantisk bebis på 5 kg som de känns som nu. Har ju ganska stora bebisar tidigare.. Ebba 3625g och Evelina 4105g. Och ja lovar er att de skulle inte förvåna mig om denna unge herre är en stor bjässe!=)



I tisdags var det Lucia och vi var iaf på ett Lucia firande. Ebba ville inte på skolan i tisdags då de hände en incident med en klasskompis på måndagen. Ebba blev biten utan anledning och hon tyckte de va obehagligt. Tur hon har en mamma som bara går hemma så hon slipper åka när hon känner så. Jag ringde skolan och prata med dom och dom skulle prata med tjejen som gjort detta så att hon förstod oxå vad som kan göra barn ledsna och rädda för att gå till skolan. Pratade med Ebba efter det och hon tyckte det var grönt och hon skulle på skolan dagen efter. Så igår när hon kom hem hade allt gått bra och tjejen hade sagt förlåt en gång till och Ebba hade fått en kram. så nu är det ur världen iaf.


Men vi var ju som sagt på ett Luciafirande,och de va på Evelinas dagis. Det gick bra och dom var så duktiga och så söta dom små liven...Dom hade lucia ute...Sen när vi kom hem och hade äte så var två prinsessor lucia och tärna om vart annat här hemma och lussade för sin mamma <3 älskade prinsessor!


I dag var jag på utvecklingssamtal på Evelinas Dagis...Kan bara säga att dom ger hur mkt beröm som helst.

Lillan var jätte duktig. Dom reflekterade henne som en 6 åring i hennes utveckling med allt hon kan och då fyller hon 5 i februari. Känns roligt. Men hon kommer alltid va mammas lilltjej <3..

Även hon var en god kamrat och ville alla väl och hjälpte till om de var någon som behövde hjälp..gopluttan...<3 kan säga att jag har vuxit 50 cm på dessa två utvecklingsamtal:)


Idag är det en vecka kvar tills mina flickor ska till sin pappa och fira jul,som tur är så åker dom då inte för gott utan kommer hem igen den 26.e dec. så jag får mysa med de under nyår m.m..Sen hoppas ja lillebror kommer i januari så de får va kvar längre!!<3

de kommer värka i Mammahjärtat när mina två prinsessor ger sig iväg=/


Kommer endast vila under juldagarna när jag och älsklingen inte har nå barn..kommer nog mestadels låsa mig inne..kanske på julafton att man he sig ut..men sen nej ni jag kommer hålla mig inne!!..vila,vila,vila och vila..behöver verkligen det känner jag!..


Oj va less  man blir på de här med att de ska höja motorvärmar platsen här då. Och inte har man en som fungerar varje dag...känns ju som man vill betala 162 kr för något som inte ens funkar.

och inte nog med det, dom är inte duktig på de här med att sanda el hålla de bra undanröjt när de kommit snö,regn på snö el när de är ISgator här uppe....de tar ett dygn innan de är ordentligt gjort typ...

men ja e fortfarande Nöjd över att Lappmöglet väntar och att vi endast har lite och isigt..Jag tycker att vi hade nog mkt vinter förra året så iår får de gärna va såhär;P....


ne nu blir det att vila ögonen,då de snart faller ihop...


With Love//Hellah



     

Flickorna är lucia 2011-12-13


 


 

v38+6 2011-12-14

Av Helena - 7 december 2011 13:36


ja och de är bara onsdag och hunnit med allt detta...


I måndags vaknade jag upp med världens huvudvärk och de spände i ansiktet m.m..(svullen till tusen)...

fick höra om havandeskapsförgiftning och blev mkt orolig,ringde BM men fick inte tag på henne och ringde förlossningen dit vi åkte jag och älsklingen efter lunch och avlämning + att vi fixade barnvakt åt alla tre go ungar.


väl inne på förlossningen så gjorde de en ctg kurva på mig igen och efter en halvtimme så kollade de mitt blodtryck. blodtrycket var lite väl högt och så,men kisset var ua.Dom kommer nu hålla ett öga på mig, jag ska ligga mkt och vila. känns ju som ja inte gör annat..?..men är de ända sättet så OK!..Eftersom vi inte vill ha barnet före nyår:P..

fick även gå och lämna blodprov på lab när vi va på sjukhuset,vet inte alls vad de GAV för något?



Senare på kvällen åkte vi ner för att gratta Chrissi på 18 årsdagen..Tänk va tin går fort...tycker int de va länge sedan ja såg älsklingens mamma med barnvagn..men nu är lillan redan 18 och fest blir de för henne på fredag:-) som hon längtat efter den här dagen:-)


Igår var det utvecklingssamtal på skolan och man kan inte annat än att bli 10-20 cm längre när man går där ifrån...=) Ebba är superduktig och hon är även mkt mkt duktig på att hjälpa sina kompisar. Hon hjälper de att klä på sig..hon e tydligen alltid först oavsett om de släpper ut henne sist el först sen hjälper hon alla de andra..mammas lillhjärta. Sen så kan hon leka med vem som helst och hon var alltid glad och nöjd för allt hon får göra på skolan. Hon hjälpte barn om de vart ledsen,m.m så nu är ja stolt över min stortjej,även om hon här hemma har världens trots så visar hon hur stor hon är på skolan.


idag blev det ett nytt besök för att kolla upp blodtryck och även kiss..det var helt UA och nöjd är jag för det. ska iväg till bm igen på måndag den 12. men bebisen får gärna stanna ett tag till.

kan säga att ja e redan trött och slut. sov mellan 9-10.30...hämtade hem Ebba från skolan kl halv 1 och hämtade hem Nina kvart i 1. Skönt att få ha dom hemma. Snart kommer S och E hem. Hoppas på att få lägga om kull mig och sova en stund..eftersom ja  va vaken sen halv 4 i natt till 9 i morse..hade en liten parvel som sprang ut och in i sitt rum och tjatade om att han inte kunde sova. men inte så konstigt när en lampa lyser honom rakt i ögonen. men men..sen försov sig älsklingen i morse. 7 väckte ja honom och tydligen hade han ställt kl halv 7. men han kom till jobbet iaf i tid. och barnen kom på skolan itid.


ne ni..  nu ska ja ta de lugnt som ja blev ordinerad. sova och vila mkt är den bästa medicin sa bm. bäst att lyssna på henne:)..


With Love//Hellah


  lillen i magen v 36+5...imorgon går vi in i vecka 37+0 alltsåi vecka 38..<3 snart kommer lillen ut..men vänta gärna några dagar över tack=)

Av Helena - 1 december 2011 16:41



ja ni så är det...


nu är den hemska julmånaden här,och snön lyser igen med sin frånvaro..efter en massa regn och regn..Igår var det till och med blixtar och dunder:-) och inte nog med det de regnade och haglade det inte lite.


vecka 37 är jag i nu alltså 36+0...3 veckor och 6 dagar kvar tills lillen vill komma ut. Vi längtar här hemma nu efter att se alla andra som fått sina små knyten....snart är de våran tur att ligga och mysa här hemma med vårat lilla knyte. <3 27 dagar är inte lång tid kvar alls. Nej ni den tiden går mega fort. (hoppas jag).


har ju inte packat bb väskan än heller men väntar nog ett tag till.

var ju till BM i tisdags och där var alla värden bra. Även om ja åt 3 mackor med julskinka och senap + ett glas mjölk så blev värdet 5.3 och de är inte alls dåligt med tanke på att ja satt och åt halv 8 och va hos bm kl 9.

hjärtljuden låg på 145-147 och sfmåttet var på 35 =).

Blodtrycket låg först på 141/87 men när de lyssnade med en riktig så hade jag 130/75. Så de va inte så farligt. urinet var UA.

Lillkillen känns ju så himla tydligt i min mage så de fick man höra utav båda barnmorskerna, min BM hade en läkarkandidat med sig som oxå kollade upp mig:) det var lite roligt. Hon var jätte söt den tjejen med. Kommer bli en bra barnmorska om hon får gå med min BM hela tiden. Och inte ragatan ja hade innan.


Älsklingen har föresten gjort en underbar sak för mig nu.. Han börjar senare så nu börjar han kl 8 så han skjutsar äldsta dottern till skolan och ja behöver bara ner en gång på byn och hämta upp henne, Det är guld värt nu när de är så kämpigt med fogar och ischias. och en annan sak. Fröknarna på skolan är så förstående så nu behöver ja inte ens gå upp till skolan utan dom tar med sig Ebba ner till busshållplatsen så jag kan ta upp henne där..Underbara människor...


Idag är det första dagen som man öppnar kalendern och även som julkalendern är. Barnen är mkt mkt nyfikna på sina kalendrar men de ska få öppna ikväll tillsammans till julkalendern som går på tv.

Dom har fått så fina kalendrar från mamma och pappa. Ebba och Emil fick en varsin kalender med Lego Star wars och Evelina har fått en med Hello Kitty. Jag är som emot de där med choklad nu när vi har en som liten kille som har ADHD. Även godis i sig. Han blir så uppåt väggarna och går inte alls att tygla. Flickorna blir oxå så men inte alls lika mkt. så här hemma har vi nästan aldrig godis till dom el dricka utan de blir saft och chirre.


Mammas stora tjej har fått tillbaka sina munsår även,nu börjar förkylningstiderna och då blommar de upp. Förstår inte varför folk inte kan ge fan i att pussa ett barn när man själv har munsår!? så man inte smittar denne lilla stackare.. I går morse kom Ebba och grät för hon hade fått tillbaka sitt munsår, hon är både arg och ledsen... Och ja tror henne på vem hon har fått det ifrån.. varför skulle vi inte tro på henne då ve även sett bilder med denne person som haft munsår runt munnen. Men men..Tydligen har denne inte lärt sig om smittorisken om hur man får munsår el ger munsår till andra!..


har iaf tvättat bäbiskläderna nu och ska väl börja med lite andra saker som sängen m.m snart oxå..denna vecka har typ endast handlat om att sova. jag är så trött hela tiden, men de är för ja kan inte sova så bra på natten med tanke på värk m.m..ja hoppas ja kan sova bättre i natt..börjar va less på att ve helt orkeslös under dagarna.


på lördag har vi inhyst barnvakt. Emil till farmor och flickorna till mormor och morfar.Då ska vi passa på att njuta ute i Östanstjär och gå på julbord. Får ju se hur mkt julbord de blir.. trött kommer man att vara och sen får vi väl se..Lär väl inte va där så länge skulle ja tro..Men trevligt ska de bli och sen ha en hel natt utan att ha nåra som helst barn här hemma *härligt*..Lite sovmorgon..och man kan gå och lägga sig när man vill!.. Ja vi får väl se vad som blir!..


With Love//Hellah


Ovido - Quiz & Flashcards